20-06-2019
Razvoj bebe je najvažnija roditeljska obaveza i briga, i poklanjamo mu veliku pažnju. Upravo zbog toga, razne situacije sa kojima se prvi put srećemo (uglavnom poređenje sa drugim bebama, bukvalno tumačenje razvojnih mapa...) mogu nam se učiniti kao zastoj ili razvojni problem. Međutim, ne mora da bude tako i uglavnom to nije slučaj.
Za bebe je uobičajeno da veoma rano počnu da mašu ručicama, pljeskaju, ispuštaju određene zvuke. Kada odjednom prestanu sa takvim aktivnostima, to je najčešće zato što ih je privuklo nešto novo. Učeći novu aktivnost, beba prestaje sa prethodnom. To ne znači da je stara aktivnost zaboravljena, jer će joj se dete vratiti kasnije. Takođe, možda vaše dete neće moći da uradi neke od veština predviđene za svoj uzrast, ali će sa lakoćom uraditi nešto iz naprednije grupe sposobnosti.
Naime, sve dok beba dobro jede, napreduje, nije plačljiva niti nervozna… imate potvrdu da njen razvoj teče u najboljem redu.
Tek ukoliko vaše dete ne postigne ono što je predviđeno za njegov uzrast za pojedini mesec razvoja, niti pokazuje interesovanje za sve ono što određena oblast razvoja predviđa (na primer, ne pokušava da sedne ili ne pokazuje nikakvo interesovanje za okolinu ili se ne okreće prema zvuku…) ni u mesecu koji razvojna mapa predviđa, ali ni u prvom narednom – obratite dodatnu pažnju.
Prerani porođaj ili određene bolesti mogu uticati na stvaranje privremenog zaostajanja u razvoju dok neki invaliditet može rezultirati trajnim zaostajanjem. U oba slučaja, redovnim zdravstvenim kontrolama dobićete potrebne informacije i uputstva kako da pomognete detetu da napreduje u daljem razvoju.
Faktori koji utiču na brzinu usvajanja novih aktivnosti su detetovo okruženje, nasledne sklonosti, koliko se sa detetom provodi vremena i aktivno radi, itd. Vaš stav, vreme i aktivnosti koje upražnjavate sa bebom od ključne su važnosti za brzinu i razvoj mnogih veština, kao što su govor, kreativnost, motorički razvoj. Ponudite sredinu stimulativnu za dalji napredak. Okružite bebu bojama, zvucima, dozvolite joj da istražuje, ispituje svet oko sebe.
Roditelji prvi uspostavljaju odnose bliskosti sa svojom bebom a najznačajnije što joj mogu pružiti kao podsticaj razvoja jeste ljubav.
Postepeno, beba na ove stimulanse počinje da odgovara time što kada vidi svoje roditelje ona se smeši i gleda ih u oči. Ovi prvi znaci poverenja govore da beba zna šta od roditelja može očekivati i da ima osećanje da joj se ne može desiti nešto loše. Istovremeno, shvata da na svoje roditelje može uticati. Kada pruži ruke ili se nasmeši svojoj mami, mama će joj uzvratiti osmehom. Uskoro, dete postaje svesno svoje moći ne samo nad roditeljima, već i nad drugim osobama, nad drugom decom (na primer, kada gurne drugo dete ono počinje da plače) i nad stvarima (kada na određeni način dodirne igračku, ona počinje da treperi ili, kada baci igračku, ona pada na pod).
Vaš, roditeljski zadatak jeste da pratite i odgovorite na njene potrebe jer tako utičete na sve oblasti razvoja predviđene bilo kojom razvojnom mapom. Ne zaboravite da bebine potrebe ne čine samo one fiziološke (za hranjenjem, presvlačenjem…) već i one psihološke (za dodirom, pažnjom, tepanjem…) Uostalom, po pojedinim istraživanjima se upravo u prvoj godini dana određuje da li će beba odrasti u optimistu ili pesimistu. U zavisnosti od toga koliko su zadovoljene njene potrebe, beba će taj utisak o mami (jer uglavnom mama zadovoljava njene potrebe) generalizovati na celokupno svoje okruženje i svet doživeti kao pretežno prijatno ili pretežno neprijatno mesto.
Eto, toliko je važna prva godina života deteta. I eto, toliko je velika vaša uloga. Dakle, bez panike, a uz mnogo ljubavi.
Pročitajte i blog Šta je razvojna mapa i kako je pravilno tumačiti?
Autorka teksta – Jelena Holcer, pedagog, direktor Škole za roditelje
*autorski tekst u vlasništvu Elfi brenda, podložan zaštiti autorskih prava uz zabranu korišćenja bez pismene dozvole vlasnika
Jamax M d.o.o.
Adresa:
Bulevar oslobođenja 17
Čačak 32000, Serbia
Telefon:
+381 (032) 374777
Fax:
+381 (032) 374777
Email:
office@jamaxm.rs